Een akte en een uittreksel zijn officiële documenten die u bij de gemeente kunt aanvragen. Welk document u aan moet vragen, hangt af van de reden waarvoor u het document nodig heeft.

Akte

Een akte is een officieel bewijs van een belangrijke, officiële gebeurtenis in het leven, zoals een geboorte, huwelijk, overlijden, of echtscheiding. U kunt een afschrift (kopie van de akte) aanvragen.

Wanneer heeft u een akte nodig

  • Geboorteakte: bij aangifte van de geboorte van een kind, of voor inschrijving bij bepaalde instanties zoals scholen
  • Huwelijksakte: bij huwelijksregistratie of echtscheiding
  • Overlijdensakte: bij afwikkeling van nalatenschappen en voor instanties zoals pensioenfondsen
  • Echtscheidingsakte: voor registratie van de echtscheiding bij diverse instanties

Aanvragen

Op de pagina afschrift burgerlijke stand leest u meer informatie en kunt u de akte aanvragen.

Uittreksel

Een uittreksel is een overzicht van persoonsgegevens die in de Basisregistratie Personen (BRP) staan. Op een uittreksel staat informatie zoals naam, adres, geboortedatum, en woonplaats.

Wanneer heeft u een uittreksel nodig

  • bij inschrijving voor een nieuwe woning
  • voor aanmelding bij een school of universiteit
  • voor bepaalde aanvragen, zoals een hypotheek of verzekeringen
  • voor emigratie of andere officiële procedures

Aanvragen

Op de pagina uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) leest u meer informatie en kunt u het uittreksel aanvragen.

Meer informatie

Website Rijksoverheid