Akte of uittreksel aanvragen
Een akte en een uittreksel zijn officiële documenten die u bij de gemeente kunt aanvragen. Welk document u aan moet vragen, hangt af van de reden waarvoor u het document nodig heeft.
Akte
Een akte is een officieel bewijs van een belangrijke, officiële gebeurtenis in het leven, zoals een geboorte, huwelijk, overlijden, of echtscheiding. U kunt een afschrift (kopie van de akte) aanvragen.
Wanneer heeft u een akte nodig
- Geboorteakte: bij aangifte van de geboorte van een kind, of voor inschrijving bij bepaalde instanties zoals scholen
- Huwelijksakte: bij huwelijksregistratie of echtscheiding
- Overlijdensakte: bij afwikkeling van nalatenschappen en voor instanties zoals pensioenfondsen
- Echtscheidingsakte: voor registratie van de echtscheiding bij diverse instanties
Aanvragen
Op de pagina afschrift burgerlijke stand leest u meer informatie en kunt u de akte aanvragen.
Uittreksel
Een uittreksel is een overzicht van persoonsgegevens die in de Basisregistratie Personen (BRP) staan. Op een uittreksel staat informatie zoals naam, adres, geboortedatum, en woonplaats.
Wanneer heeft u een uittreksel nodig
- bij inschrijving voor een nieuwe woning
- voor aanmelding bij een school of universiteit
- voor bepaalde aanvragen, zoals een hypotheek of verzekeringen
- voor emigratie of andere officiële procedures
Aanvragen
Op de pagina uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) leest u meer informatie en kunt u het uittreksel aanvragen.