Briefadres aanvragen

Alleen als u tijdelijk geen woonadres heeft, of verblijft in een (zorg)instelling kunt u zich inschrijven op een briefadres (postadres). Een briefadres is een adres waar de overheid u kan bereiken en u officiële post kunt ontvangen, zoals een stempas voor verkiezingen of een brief van de Belastingdienst.

U kunt geen briefadres hebben op een adres waarop niemand is ingeschreven, op een postbusnummer of bij een bedrijf. 

Briefadresgever

De persoon op wiens adres u het briefadres heeft, noemen we de briefadresgever.

Belangrijk om te weten voor de briefadresgever:

  • De briefadresgever zorgt ervoor dat de post terechtkomt bij de persoon die bij u een briefadres heeft.
  • De briefadresgever is verplicht bereikbaar te zijn voor de gemeente om vragen te beantwoorden over het briefadres.
  • Er zijn geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, huurtoeslag of zorgtoeslag.
  • Er zijn geen gevolgen voor de gemeentelijke belastingen.
  • De persoon die een briefadres heeft, is geen bewoner op het adres van de briefadresgever.

Briefadresgever moet toestemming geven

Wij kunnen uw aanvraag voor een briefadres pas in behandeling nemen als de briefadresgever toestemming heeft gegeven. 

Redenen voor briefadres

Bij de aanvraag geeft u de reden aan waarom u een briefadres aanvraagt. Deze ziet u hieronder. Staat uw reden er niet bij, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0543 543 543.

Tijdelijk verblijf in een recreatiewoning, vakantiehuis of caravan is geen reden voor een briefadres. In dit geval geeft u een adreswijziging door.

Aanvraag briefadres als u in een (zorg)instelling verblijft

Woont u in een zorginstelling of een andere instelling, zoals een gevangenis? Dan kunt u een briefadres aanvragen bij een familielid, vriend of kennis. U vraagt het briefadres aan in de gemeente waar de briefadresgever woont. 

DigiDAanvragen briefadres

Lukt het niet om een briefadres online aan te vragen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 0543 543 543 of e-mail gemeente@winterswijk.nl.

Briefadresgever moet toestemming geven

Nadat u de aanvraag voor een briefadres heeft gedaan, moet de briefadresgever toestemming geven. Stuur de ontvangstbevestiging van uw aanvraag via e-mail door naar de briefadresgever. In de bevestiging staat een link naar het online toestemmingsformulier en het zaaknummer dat de briefadresgever in het formulier moet invullen.

Na uw aanvraag

U krijgt binnen 4 weken een bevestiging dat uw woonadres is gewijzigd in een briefadres. U kunt de bevestiging lezen via uw persoonlijke mijngemeente-pagina.

Geldigheid briefadres

De duur van het briefadres is de tijd dat u in de (zorg)instelling verblijft. Als uw situatie verandert, geeft u dan zo snel mogelijk een adreswijziging naar uw woonadres door. Ook al is dit hetzelfde adres.

Geen vast woonadres

Dakloos of thuisloos

Ben u dak- of thuisloos of zwervend op straat, dan kunt u alleen een briefadres aanvragen nadat u contact heeft gehad met Sociaal team De Post.

Tijdelijk geen vast woonadres

Heeft u tijdelijk geen vast woonadres (bijvoorbeeld vanwege het verbreken van een relatie) en verblijft u op meerdere adressen? Dan kunt u een briefadres nemen op het adres van iemand die u kent.

Bij de aanvraag voegt u bewijsstukken toe waaruit blijkt dat u actief zoekt naar woonruimte, bijvoorbeeld een inschrijving bij een woningcorporatie of makelaar en reacties op woningen. Zorgt u ervoor dat u deze stukken digitaal heeft, want u moet ze bij de aanvraag uploaden.

DigiDAanvragen briefadres

Briefadresgever moet toestemming geven

Nadat u de aanvraag voor een briefadres heeft gedaan, moet de briefadresgever toestemming geven. Stuur de ontvangstbevestiging van uw aanvraag via e-mail door naar de briefadresgever. In de bevestiging staat een link naar het online toestemmingsformulier en het zaaknummer dat de briefadresgever in het formulier moet invullen.

Na de aanvraag

U krijgt binnen 4 weken een besluit dat uw woonadres is gewijzigd in een briefadres. U kunt het besluit lezen via uw persoonlijke mijngemeente-pagina.

Geldigheid briefadres

De geldigheid van het briefadres is maximaal 6 maanden. De einddatum van uw briefadres staat in het besluit. U krijgt geen bericht van ons als het briefadres verlopen is. Heeft u het briefadres na de einddatum nog nodig, doe dan op tijd een nieuwe aanvraag.

Heeft u een vast woonadres gevonden, geef dan zo snel mogelijk een adreswijziging naar uw woonadres door. Uw briefadres vervalt automatisch.

U moet een korte periode overbruggen tussen twee woonadressen in

U kunt tijdelijk niet in uw eigen huis wonen, bijvoorbeeld vanwege de (ver)bouw van een nieuwe woning of als u nog niet naar uw koop- of huurwoning kunt verhuizen.

Bij de aanvraag voegt u een kopie van het huurcontract, het koopcontract of de leveringsakte van de nieuwe woning toe. Zorgt u ervoor dat u deze stukken digitaal heeft, want u moet ze bij de aanvraag uploaden.

DigiDAanvragen briefadres

Briefadresgever moet toestemming geven

Nadat u de aanvraag voor een briefadres heeft gedaan, moet de briefadresgever toestemming geven. Stuur de ontvangstbevestiging van uw aanvraag via e-mail door naar de briefadresgever. In de bevestiging staat een link naar het online toestemmingsformulier en het zaaknummer dat de briefadresgever in het formulier moet invullen.

Na de aanvraag

U krijgt binnen 4 weken een besluit dat uw woonadres is gewijzigd in een briefadres. U kunt het besluit lezen via uw persoonlijke mijngemeente-pagina.

Geldigheid briefadres

De geldigheid van het briefadres is maximaal 6 maanden. De einddatum van uw briefadres staat in het besluit. U krijgt geen bericht van ons als het briefadres verlopen is. Heeft u het briefadres na de einddatum nog nodig, doe dan op tijd een nieuwe aanvraag.

Als u in uw nieuwe woning kunt, geef dan zo snel mogelijk een adreswijziging naar uw woonadres door. Uw briefadres vervalt automatisch.

U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden

Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat. Gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland, dan moet u uw emigratie doorgeven.

Bij de aanvraag voegt u documenten toe waaruit blijkt dat u korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft, bijvoorbeeld:

  • Tickets met datum heen- en terugreis
  • Visa
  • Contracten werkgever met daarop de periode van uitzending 
  • Studieverklaring van de onderwijsinstelling in het buitenland met daarop de looptijd van de stage of studie
  • Huurovereenkomst woonruimte buitenland
  • Huisbewaringsformulier van woning in Nederland

Zorgt u ervoor dat u deze stukken digitaal heeft, want u moet ze bij de aanvraag uploaden.

DigiDAanvragen briefadres

Briefadresgever moet toestemming geven

Nadat u de aanvraag voor een briefadres heeft gedaan, moet de briefadresgever toestemming geven. Stuur de ontvangstbevestiging van uw aanvraag via e-mail door naar de briefadresgever. In de bevestiging staat een link naar het online toestemmingsformulier en het zaaknummer dat de briefadresgever in het formulier moet invullen.

Na de aanvraag

U krijgt binnen 4 weken een besluit dat uw woonadres is gewijzigd in een briefadres. U kunt het besluit lezen via uw persoonlijke mijngemeente-pagina.

Geldigheid briefadres

De geldigheid van het briefadres is maximaal 8 maanden. De einddatum van uw briefadres staat in het besluit. 

U bent internationaal vrachtwagenchauffeur of beroepsschipper

  • U bent internationaal vrachtwagenchauffeur.
  • U bent beroepsschipper. U vaart op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft en u bent maximaal 2 jaar aaneengesloten van huis voor uw werk.

Bij de aanvraag voegt u documenten toe waaruit blijkt dat u internationaal vrachtwagenchauffeur of beroepsschipper bent, zoals

  • Arbeidsovereenkomst
  • Verklaring werkgever
  • Monsterboekje (bij beroepsvaart)

Zorgt u ervoor dat u deze stukken digitaal heeft, want u moet ze bij de aanvraag uploaden.

DigiDAanvragen briefadres

Briefadresgever moet toestemming geven

Nadat u de aanvraag voor een briefadres heeft gedaan, moet de briefadresgever toestemming geven. Stuur de ontvangstbevestiging van uw aanvraag via e-mail door naar de briefadresgever. In de bevestiging staat een link naar het online toestemmingsformulier en het zaaknummer dat de briefadresgever in het formulier moet invullen.

Na de aanvraag

U krijgt binnen 4 weken een besluit dat uw woonadres is gewijzigd in een briefadres. U kunt het besluit lezen via uw persoonlijke mijngemeente-pagina.

Geldigheid briefadres

De geldigheid van het briefadres is 2 jaar. De einddatum van uw briefadres staat in het besluit. U krijgt geen bericht van ons als het briefadres verlopen is. Heeft u het briefadres na de einddatum nog nodig, doe dan op tijd een nieuwe aanvraag.

Als u geen briefadresgever kunt vinden

Dan kunt u een briefadres op het adres van de gemeente aanvragen. Een briefadres bij de gemeente geldt voor 3 maanden. Neem hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 0543 543 543.

Wilt u in een andere gemeente dan Winterswijk uw post ontvangen? Neem dan contact op met die gemeente voor de aanvraag van een briefadres.

Briefadres niet meer nodig

Heeft u weer een woonadres? Geef uw nieuwe adres zo snel mogelijk door aan de gemeente waar u gaat wonen. Uw briefadres vervalt automatisch.

Kosten

Een briefadres aanvragen is gratis.

Meer informatie

Beleidsregels briefadres
Kan ik mijzelf laten inschrijven op een briefadres? (rijksoverheid.nl)

Heeft u nog vragen, mail of bel ons dan gerust: