Herinrichting Groenloseweg: vernieuwd ontwerp naar de raad
Het college heeft op 27 februari 2024 besloten de gemeenteraad voor de stellen een variant vast te stellen voor de reconstructie van de Groenloseweg. Het ontwerp in deze variant betreft een rechte weg met plateaus.
Deze inrichting biedt een veilige verkeersomgeving met aandacht voor de kwetsbare verkeersdeelnemer. Op 28 maart 2024 ligt deze variant ter besluitvorming voor in de gemeenteraad.
Ontwerp variant 1
Het ontwerp is op een paar punten gewijzigd ten opzichte van het eerder aanbesteedde ontwerp. In nieuwe ontwerp is de totale wegbreedte 6,20 meter (wegbreedte + goten). De extra ruimte die gegeven wordt aan de weg halen we uit de naast gelegen ruimte (trottoirs, parkeerstroken en/of groenstroken). Het nieuwe ontwerp houdt rekening met het feit dat er voldoende ruimte overblijft voor een goede doorgang voor mensen met bijvoorbeeld een rolstoel, rollator of kinderwagen.
Veilige verkeersomgeving
Deze variant biedt een veilige verkeersomgeving met aandacht voor de kwetsbare verkeersdeelnemer. Dit is terug te zien in een consistent profiel (een constante zelfde breedte van de weg) en een duidelijke positie op de weg voor fietsers. Dit moet voorkomen dat fietsers in de verdrukking komen. Bestuurders blijven ook bij een verhardingsbreedte van 6,20 meter achter de fietsers bij tegemoetkomend verkeer. Daarmee moet de Groenloseweg na de reconstructie voor iedere verkeersdeelnemer veilig zijn en dient een ieder zich veilig te kunnen verplaatsen naar voorzieningen als het ziekenhuis, school, sport of de kinderboerderij.
Voor deze variant hoeven we geen nieuwe aanbesteding te doen. We hebben bij een positief besluit door de gemeenteraad een aannemer die op korte termijn (dat wil zeggen in het 2e/3e kwartaal van 2024) kan starten met de uitvoering van de werkzaamheden voor de definitieve herinrichting van de Groenloseweg.
Participatie
In januari en februari voerden wij gesprekken met de omwonenden van de Groenloseweg en andere weggebruikers, waaronder de hulpdiensten. Daarin lichtten we de 2 varianten voor de herinrichting van de weg toe. De voorkeursvariant van aanwonenden bleek variant 2 te zijn, een ontwerp met 2 slingers in de weg. Dit ontwerp hebben we als uitgangspunt voorgelegd en de partijen bevraagd of deze variant op onoverkomelijke bezwaren zou stuiten. Helaas bleek dat het geval. Zij geven onder meer aan dat de verplichte aanrijtijd van hulpdiensten bij spoedgevallen niet gehaald kan worden wanneer er slingers in de weg worden aangebracht.