Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen
Bent u uw paspoort of ID-kaart kwijt? Of is het document gestolen? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door, om misbruik te voorkomen.
Vermissing doorgeven
- Vermeld zo duidelijk mogelijk wat er met uw document is gebeurd.
- Voor het doorgeven van de vermissing heeft u DigiD nodig.
- Na de melding kunt u een nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen.
- Zodra u uw document als vermist opgeeft is het niet meer bruikbaar als reisdocument, ook niet als u het terugvindt.
Vermissing van het reisdocument van een kind
- Is uw kind jonger dan 12, dan kunt u een vermissing doorgeven met uw DigiD.
- Is uw kind 12 jaar of ouder, dan kan een vermissing doorgeven via hun eigen DigiD of via de balie van het gemeentekantoor.
Aangifte doen
- Bij diefstal van uw document in Nederland adviseren we u om aangifte te doen bij de politie, maar het is niet verplicht.
- Bij diefstal van uw document in het buitenland doet u aangifte bij de politie ter plaatse.
Paspoort of ID-kaart weer terecht: lever het in
Heeft u uw reisdocument als vermist opgegeven en vindt u het later terug? Het document is niet meer geldig.
Het gebruiken van een teruggevonden document is strafbaar. U bent verplicht het document in te leveren op het gemeentekantoor, zodat wij het document op de goede manier kunnen vernietigen. Dit doen we om fraude en misbruik te voorkomen.
Paspoort of ID-kaart gevonden door iemand anders
Als iemand uw document vindt en als gevonden voorwerp bij ons inlevert, dan krijgt u het document niet terug. Voor de veiligheid is het document niet meer geldig. U moet een nieuw document aanvragen. Uiteraard laten we u weten dat uw document is gevonden.
Als u op reis moet
Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
Meer informatie
Mail of bel ons gerust als u nog vragen heeft.
- e-mail: gemeente@winterswijk.nl
- telefoon: 0543 543 543