Paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen

Bent u uw paspoort of ID-kaart kwijt? Of is het document gestolen? Geef dit zo snel mogelijk aan ons door, om misbruik te voorkomen.

Vermissing doorgeven

  • Vermeld zo duidelijk mogelijk wat er met uw document is gebeurd.
  • Voor het doorgeven van de vermissing heeft u DigiD nodig.
  • De gemeente verwerkt uw vermissingsverklaring op de eerstvolgende werkdag. Pas daarna kunt u een nieuw reisdocument aanvragen. Houd hier rekening mee bij het maken van een afspraak.
  • Zodra u uw document als vermist opgeeft is het niet meer bruikbaar als reisdocument, ook niet als u het terugvindt.

DigiDMeld vermist document

Vermissing reisdocument kind

  • Is uw kind jonger dan 12, dan kunt u een vermissing doorgeven met uw DigiD.
  • Is uw kind 12 jaar of ouder, dan kan uw kind een vermissing doorgeven via de eigen DigiD of aan de balie van het gemeentekantoor.

Aangifte doen

  • Bij diefstal van uw document in Nederland adviseren we u om aangifte te doen bij de politie, maar het is niet verplicht.
  • Bij diefstal van uw document in het buitenland doet u aangifte bij de politie ter plaatse.

Paspoort of ID-kaart weer terecht: lever het in

Heeft u uw reisdocument als vermist opgegeven en vindt u het later terug? Het document is niet meer geldig. 

Het gebruiken van een teruggevonden document is strafbaar. U bent verplicht het document in te leveren op het gemeentekantoor, zodat wij het document op de goede manier kunnen vernietigen. Dit doen we om fraude en misbruik te voorkomen.

Paspoort of ID-kaart gevonden door iemand anders

Als iemand uw document vindt en als gevonden voorwerp bij ons inlevert, dan krijgt u het document niet terug. Voor de veiligheid is het document niet meer geldig. U moet een nieuw document aanvragen. Uiteraard laten we u weten dat uw document is gevonden.

Als u op reis moet

Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.

Meer informatie

Mail of bel ons gerust als u nog vragen heeft.