Hieronder vindt u de veelgestelde vragen over de herinrichting Groenloseweg.

Veelgestelde vragen: '30 tenzij'

Veiligheid - milieu

1. Kan de veiligheid voor voetgangers die de Groenloseweg, nabij de Generaal Berenschotweg, willen oversteken geborgd worden met een zebrapad?

Ja, de snelheid wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur en in het ontwerp wordt gekeken naar de oversteekbaarheid.

Zicht

2. Graag goed zicht om inrit veilig in en uit te rijden

In het ontwerp en in de uitvoering wordt zoveel mogelijk rekening met de zichtlijnen gehouden. Door een lagere snelheid wordt het ook makkelijker om de Groenloseweg op te rijden.

Snelheid

3. Waarom snelheid 30 kilometer per uur?

Voetgangers, fietsers, bromfietsers en snorfietsers zijn relatief kwetsbaar. Ze voelen zich vaak onveilig en gestrest in het verkeer. Hun aandeel in de (landelijke) ongevalscijfers stijgt relatief snel. Snelheid speelt een hoofdrol. Hoe sneller een voertuig rijdt, hoe hoger het risico op ongevallen en hoe harder de klap bij een botsing. Hoe langzamer een voertuig rijdt, hoe beter de bestuurder kan reageren op onverwachte verkeerssituaties. Een lagere snelheid zorgt dus voor minder ongevallen. Als het toch misgaat, zijn de gevolgen minder ernstig. Onderzoek naar 200 bestaande ‘grijze wegen’ (wegen waar gebruik en functie niet overeenstemmen) laat zien dat de ongevallen op wegen met een snelheidsregime van 30 kilometer per uur significant minder ernstig zijn: 21% van de ongevallen op een 30 kilometer-per-uur-weg is ernstig, tegen 30% bij 50 kilometer per uur . Zie voor meer informatie ook het afwegingskader.

Geluidsoverlast Sanering

4. Wat is gevolg voor onze woning die op saneringslijst staat?

Verlaging van de maximale snelheid is een zogenaamde bronmaatregel. De geluidbelasting afkomstig van het wegverkeer zal door verlaging van de snelheid afnemen. Op dit moment berekent onze akoestisch adviseur wat deze afname betekent per woning.

5. Hoe zit het met subsidie geluidsoverlast?

Het programma Sanering wegverkeerslawaai wordt aangepast en opnieuw ingediend bij de rijksoverheid.

6. Geluidswerende maatregelen: zelf treffen en vergoeding  krijgen?

De gemeente ontvangt de subsidie en geeft opdracht om de maatregelen uit te voeren. Vanuit het programma Sanering wegverkeerslawaai worden geen geluidswerende maatregelen vergoed aan huiseigenaren of bewoners.

7. Hoe zit het met isolatie / ramen?

Gevelisolatie houdt in dat geluidwerende voorzieningen zoals akoestisch isolerend glas, suskasten voor de ventilatie en/of ramen met dubbele kierdichting worden aangebracht.

8. Zijn er garanties dat de subsidie voor geluidsoverlast blijft?

De subsidieregeling is wettelijk vastgelegd. De regeling is eind 2021 aangepast zodat ook woningen langs 30-kilometer-per-uur-wegen in aanmerking komen. Informatie over sanering wegverkeerslawaai vindt u op bureausaneringverkeerslawaai.nl.

9. Is onderzoek gedaan naar de milieueffecten en effecten inzake de volksgezondheid (met name geluids- , stank- en fijnstofoverlast) van de verkeersbeperkende maatregelen zoals u van plan bent te gaan nemen, specifiek gericht  op de situatie betreffende de Groenloseweg? Bijlage 9 van het ‘Afwegingskader 30 km/u tenzij…’ (voortaan: Afwegingskader) stelt dat de uitstoot van uitlaatgassen bij 30 kilometer per uur lager is en dat ook het geluidsniveau lager is. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat hierbij geen rekening is gehouden met de toenemende congestie en het extra optrekken en afremmen als gevolg van de verkeersbeperkende maatregelen. Kunt u garanderen dat hiermee wel rekening is gehouden?

Het lokale effect van de snelheidsverlaging op de luchtkwaliteit en de geluidsproductie was geen onderdeel van het afwegingskader. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geeft aan dat een snelheidsverlaging positief bijdraagt aan de leefbaarheid. 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom biedt meer ruimte voor een ander gebruik van de openbare ruimte, een betere kwaliteit van de leefomgeving, klimaatadaptatie (waterberging, hittestress).

De basis van een gebiedsontsluitingsweg (GOW) blijft overeind. Net als een GOW50 krijgt een GOW30 geen kenmerken die de doorstroming teveel belemmeren, zoals hoge drempels of voorrang voor verkeer van rechts. Een GOW30 is wezenlijk anders dan een ETW30 (erftoegangsweg).

10. Is onder de direct getroffen bewoners onderzoek gedaan naar de voornemens met betrekking tot de verkeersbeperkende maatregelen en onze vrees ten aanzien van de te verwachten overlast en gezondheidsschade? Zo ja, wat was hiervan de uitkomst? Zo nee, waarom niet?

Nee, het gaat hier namelijk niet om een verkeersbeperkende maatregel. Een GOW30 wordt over het algemeen geasfalteerd aangelegd. Onnodige trillingen en geluidsoverlast wordt daarmee zoveel mogelijk voorkomen. De basis van een gebiedsontsluitingsweg (GOW) blijft overeind. Ook hebben bewoners op 22-06-2022 hun zorgen omtrent de verkeersbeperkende maatregelen uit kunnen spreken. De herinrichting draagt positief bij aan de verblijfskwaliteit van de Groenloseweg.   

11. Wij ervaren geen overlast van verkeer, de maatregelen zijn daarom overdreven.

Overlast is een subjectief begrip. Er komen wel degelijk signalen binnen van overlast. Er is al eerder in de raad gesproken over de slechte oversteekbaarheid van bijvoorbeeld De Groenloseweg. Daarnaast melden bewoners regelmatig zorgen om de verkeersveiligheid. Voor de Groenloseweg geldt volgens de risicoanalyse verkeersveiligheid een verhoogde kans op ongevallen. Met de maatregelen worden meerdere ruimtelijke- en mobiliteitsdoelstellingen nagestreefd.

12. Klopt het dat het aanpassen van de snelheidslimiet van 50 kilometer naar 30 kilometer op de betreffende wegen de oplossing voor het geluidsprobleem kan bieden?

Ja en nee. Dit hangt namelijk af van meerdere factoren. Een 30 kilometer-per-uur-weg kan voor een hogere geluidbelasting zorgen. Bijvoorbeeld door een relatief hoge verkeersdrukte aan (vracht)wagens in combinatie met bijvoorbeeld een klinkerbestrating. Bij de ruimtelijke planvorming moet dan de geluidbelasting op de bestaande geluidsgevoelige bestemmingen beoordeeld worden. Er moet dan beoordeeld worden of bij de nieuw te realiseren weg sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Voor het ontwerp is daarom niet gekozen voor klinkerbestrating maar voor stiller asfalt.

Tot ongeveer 30 kilometer per uur is het motorgeluid dominant. Vanaf 30 kilometer per uur worden air pumping en trilling van de banden steeds dominanter en uiteindelijk boven de 50 kilometer per uur bepalend. Bij elektrisch rijden valt het motorgeluid weg en blijft alleen de band over. Daarnaast is er ook nog een gedragscomponent.  

Bij welke van de wegen met overlast is aanpassen van de snelheidslimiet een oplossing?
De snelheidslimiet alleen is niet de oplossing. Andere factoren zoals type voertuigen, de inrichting en het materiaalgebruik zijn ook bepalend voor de mate van overlast. Bij de aanpak moet en wordt hiermee zoveel mogelijk rekening gehouden.

Voorzieningen

Groenvoorzieningen

14. Hoe worden bomen onderhouden over lange termijn?

Na aanplant worden de bomen om de drie jaar geïnspecteerd en indien nodig gesnoeid.

15. Welke bomen, schaduw, plaatsing, uitzicht? Graag rekening houden met zonnepanelen bij plaatsen bomen.

Bij het plaatsen van de bomen wordt rekening gehouden met op dat moment aanwezige zonnepanelen. Soortkeuze wordt nader bepaald bij het maken van een definitief ontwerp.

16. Waarom wel bomen bij rotonde Chinees tussen rijvlakken, maar niet bij rotonde Peperbus?

Aan deze zijde zit aan weerszijden van de weg een bushalte waardoor er minder ruimte beschikbaar is.
We zullen kijken of aanplant van bomen hier mogelijk is in combinatie met de busvoorziening.

17. Oude eiken aan woningzijde rooien en jonge aanplant planten?

De bomen worden nader onderzocht op conditie en vitaliteit. Afhankelijk van de onderzoeksresultaten wordt bepaald of de bomen kunnen blijven staan of vervangen moeten worden.

Parkeervoorzieningen

18. Graag genoeg parkeerplaatsen (norm)

Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het aantal parkeerplaatsen. Parkeernorm CROW, in beginsel 1,8 P per woning (inclusief opritten).

19. Wordt er rekening mee gehouden dat invaliden dichtbij huis kunnen parkeren?

Heeft u een parkeerkaart voor gehandicapten, maar geen parkeerplaats op eigen terrein? Dan kunt u een parkeerplaats aanvragen. Er komt dan een bord met het kenteken van uw voertuig bij een openbare parkeerplek te staan. Andere voertuigen mogen er dan niet meer parkeren.
Voor meer informatie over dit onderwerp zie winterswijk.nl/parkeerplaats-voor-gehandicapten.

20. Zijn bijvoorbeeld gereserveerde parkeerplaatsen mogelijk tegen Duitsers op drukke dagen?

De gemeente probeert bezoekers met de auto op drukke dagen zoveel mogelijk te verdelen over de grote parkeerterreinen. De parkeerplaatsen langs de Groenloseweg zijn openbaar en kunnen niet worden gereserveerd.  

21. Graag handhaven parkeerplaatsen bij hertenweitje, nu veel gebruikt door bezoekers.

Parkeerplaatsen bij hertenweitje zijn in het schetsontwerp oktober opgenomen. Momenteel zijn er vijf parkeerplaatsen in het schetsontwerp meegenomen. Er wordt nog overwogen om dit aantal indien nodig te verhogen.

22. Parkeervoorziening tussen de bomen voor de huisnummers 2 t/m 20 kunnen vervallen, hebben parkeervoorziening aan de achterzijde van de woning.

Wijziging wordt in het ontwerp meegenomen. Door het vervallen van de parkeervoorziening komt er meer ruimte voor groen.

Laadvoorzieningen

23. Komen er elektrische laadpalen?

In Winterswijk werken wij met een plankaart voor openbare laadpalen. Op deze kaart staan de bestaande openbare laadpalen weergegeven (zwarte stippen). Op de kaart staan ook mogelijke locaties voor openbare laadpalen (blauwe stippen). De mogelijke locaties worden bijna allemaal op aanvraag van inwoners geplaatst. Dus mocht een inwoner een openbare laadpaal aanvragen dan hebben de potentiële locaties de voorkeur.

Bekijk de plankaart op arcgis.com.

Rondom de Groenloseweg zijn de volgende mogelijke locaties aangemerkt:

  • Javastraat/Frerikshof
  • Kruising Emmastraat/Haitsma Mulierweg    
  • Tricot    
  • Peperbus

Bushaltevoorzieningen

24. Waar komen de bushaltes? Kunnen de busvoorzieningen op de huidige plek behouden blijven?      

Gemeente is in overleg met Arriva en provincie over het busvervoer. Onderdeel hiervan zijn ook de haltevoorzieningen. Waar de huidige voorzieningen niet voldoen wordt gekeken of deze verbeterd kunnen worden.

Inrichting & functie

25. Kunnen woningen (bij rotonde Jaspersweg) die nu geen langzaamverkeervoorziening hebben hier in het nieuwe ontwerp iets voor krijgen?

In het ontwerp wordt er gekeken of en welke voorzieningen getroffen kunnen worden voor die woningen. Mogelijk wordt de fietssuggestiestrook doorgetrokken langs die woningen.

26. Hoe is de aansluiting van voetpad Tricot richting rotonde Peperbus?

Dit moet nog worden uitgewerkt, in het definitieve ontwerp is dit duidelijk.

27. Is het mogelijk om een afrit te krijgen bij de oprit? Dit was voorheen niet mogelijk vanwege 50 kilometer per uur

Nee, dit is niet mogelijk. De weg wordt afgewaardeerd van 50 kilometer per uur naar 30 per uur, maar de functie van de weg blijft onveranderd.

Asfalt, verharding, grassteen

28. Welke type verharding wordt er gebruikt en hoe zit het met het geluidsniveau?

Er wordt niet gekozen voor klinkers op de rijlopers. Er wordt geluidreducerend asfalt toegepast. Bij de keuze voor overige verharding zoals bijvoorbeeld grassteen wordt rekening gehouden met het gebruik door onder andere voetgangers en fietsers.

29. Zijn er voornemens om het stille asfalt te vervangen door klinkers?

Nee, bij GOW30 wordt over het algemeen geasfalteerd (stil asfalt) aangelegd. Bij een ETW waarbij verblijven de hoofdfunctie behoren klinkers wel tot de mogelijkheid.

Zie ook afwegingskader bijlage 8: inrichtingsprincipes duurzaam veilig. GOW30.

Straatverlichting

30. Welke straatverlichting wordt toegepast?

De verlichting wordt aangepast, passend bij de inrichting van de 30 kilometer-per-uur-weg. Nog niet bekend is welk armatuur er op de Groenloseweg wordt geplaatst. Dit wordt in een later stadium bepaald.

Riolering/water

31. Is regenwaterafkoppeling mogelijk bij het huis?

Er is een infra-onderzoek uitgezet, om te bepalen of en waar regenwater geïnfiltreerd kan worden en hoe kan worden afgekoppeld.

32. Wordt wel voldoende gedaan om het regenwater in de regio vast te houden, zodat de tuinen en eikenbomen niet te snel verdrogen? Of verdwijnt er nog steeds te veel regenwater door het riool richting zee? Het is nu de kans om het goed aan te pakken en dat is hard nodig.

Het is uiteraard ons streven om zo min mogelijk schoon water naar de rioolwaterzuivering af te voeren en dus zo veel mogelijk schoon hemelwater af te koppelen / los te koppelen van het vuile water. Hier hangt een prijskaartje aan (alles afkoppelen is erg duur, adequaat afkoppelen is betaalbaar).

  • Het heeft de voorkeur zo min mogelijk verharding te realiseren.    
  • Indien verharding noodzakelijk is, dan bij voorkeur waterdoorlatende verharding.    
  • Indien gesloten verharding noodzakelijk is, dan bij voorkeur water bovengronds afvoeren naar lager gelegen groen.    
  • Indien water verzameld moet worden (bij beperkte ruimte voor water/groen), dan bij voorkeur ter plaatse laten infiltreren (middels infiltratieriool of infiltratievoorzieningen).    
  • Indien infiltreren niet mogelijk is, dan bovengronds of (indien nodig) ondergronds afvoeren naar een retentievoorziening.

Voor de Groenloseweg kijken we uiteraard ook naar deze kansen. We kijken hierbij onder andere naar:

  •  Welke verharding is er noodzakelijk?    
  • Waar is er groen in en rondom het projectgebied?    
  • Wat is de doorlatendheid van de bodem en de grondwaterstand?    
  • Hoe groot is het verharde oppervlakte en wat zijn de kosten om dit op een andere manier te verwerken dan naar de zuivering?

Het nadeel van de Groenloseweg is dat de ruimte en de mogelijkheden toch wat beperkt zijn.
Bij een groot deel van het tracé is er weinig ruimte voor water en/of groen. Op het gedeelte rotonde Chinese muur – Javastraat is er meer ruimte. Het water van het fietspad en de helft van het water van de straat lopen nu al het groen in. Aan de zijde van de woningen staan enkele kolken die op het riool zijn aangesloten, dus de helft van het straatwater wordt afgevoerd. We gaan bekijken of het mogelijk is deze kolken te laten vervallen zodat het straatwater ten goede komt aan de bodem en bomen.

Zo ook of het eenvoudig mogelijk is om een deel van het dakwater van het riool te halen.
Op de site Weet-van-water staat uitgebreide informatie hoe water op het eigen terrein vast te houden. Dat kan door bijvoorbeeld door het regenwater in de voortuin en/of groen te laten lopen of op te vangen in een regenton. Uiteraard bent u vrij dit op eigen terrein te doen zonder dat de buren daarvan overlast ondervinden.

Trottoir

33. Wordt voldoende rekening gehouden met de breedte van het trottoir?

Ja, in het ontwerp wordt rekening gehouden met de breedte van het trottoir, zodat dit ook voor mindervalide mensen en/of kinderwagens breed genoeg is.

Fietsvoorziening Fietsers

34. Wordt er in het ontwerp rekening gehouden met fietsers?

Ja, de huidige voorzieningen voldoen namelijk niet meer aan de huidige richtlijnen. In het ontwerp wordt hiermee rekening gehouden.

Voorrang

35. Er is nu helemaal geen stop/go zoals het raadsvoorstel aanvoert.

Er zijn meerdere factoren die zorgen voor stop- en go-bewegingen. Verschillen in gereden snelheid, gedrag,  inritten bij woningen, afslaand verkeer en mengend verkeer,  parkeervoorzieningen,  halterende bus, op en afrijden rotondes enzovoort dragen hieraan bij. Bij herinrichting van een stroomweg wordt in het ontwerp zoveel mogelijk gekeken naar kansen voor een optimale doorstroming.

Oversteekbaarheid, zebrapaden

36. Zijn er mogelijkheden voor zebrapaden?

Bij een 30 kilometer-per-uur-weg is het niet gebruikelijk om zebrapaden toe te passen om de stroomfunctie zoveel mogelijk te borgen. Toepassen van plateaus die bij 30 kilometer per uur geen problemen opleveren voor autoverkeer, is wel mogelijk. Dit kan ingezet worden bij mogelijke conflictpunten bij oversteeklocaties voor voetgangers en fietsers. Als blijkt dat het de oversteekbaarheid bij de herinrichting onvoldoende verbetert, kan een zebrapad worden overwogen.  

37. Wordt ook overwogen de snelheid in de door u aangegeven gebieden te reduceren met behulp van voetgangersoversteekplaatsen en fysieke controles, om onnodig afremmen en weer optrekken bij drempels te voorkomen? Zo nee, waarom niet?

Net als een GOW50 krijgt een GOW30 geen kenmerken die de doorstroming te veel belemmeren, zoals hoge drempels of voorrang voor verkeer van rechts. Toepassen van plateaus die bij 30 kilometer per uur geen problemen opleveren voor autoverkeer, is wel mogelijk. Dit kan ingezet worden bij mogelijke conflictpunten bij oversteeklocaties voor voetgangers en fietsers.

38. In het Afwegingskader wordt aangegeven dat de doorstroming van de Groenloseweg niet ‘te veel’ belemmerd mag worden en dat ‘hoge’ drempels hierbij niet dienen te worden toegepast. Omdat dit rekbare begrippen zijn vragen wij u wat u hieronder exact verstaat.

Bij de inrichting is het van belang dat een goede doorstroming geborgd blijft. Andere maatregelen dan ‘hoge’ drempels kunnen daaraan bijdragen. Toepassing van plateaus die bij 30 kilometer per uur geen problemen opleveren voor autoverkeer, is wel mogelijk. Dit kan ingezet worden bij mogelijke conflictpunten bij oversteeklocaties voor voetgangers en fietsers. De bedoeling is de bestuurder een wegbeeld te laten dat veiliger rijgedrag aanmoedigt. Waar noodzakelijk worden markeringen aangebracht of zal bijvoorbeeld gekozen worden voor een versmalling, asverspringing of het doorbreken van de rechtstanden met een boog.

39. Er is al een goed afgebakend fietspad op de Groenloseweg

Nee, het gaat om een fietsstrook. Deze voldoet met ongeveer 120 centimeter niet meer aan de huidige aanbevolen richtlijnen. Ook zorgt het voor zeer krappe passeerafstanden, mede door auto’s die deels parkeren op de strook. Daardoor wordt fietsen langs de Groenloseweg wel eens als onprettig ervaren. Onderzoek van CROW-fietsberaad raadt een minimale breedte van 170 cm aan. Als de ruimte het toelaat is zelfs een bredere strook wenselijk. Het is voor automobilisten duidelijk dat ze bij een tegenligger moeten uitwijken over de fietsstrook. Als er op dat moment een fietser op de fietsstrook rijdt, moet de automobilist daar achter blijven tot de tegenligger gepasseerd is.

Hulpdiensten

40. Is onderzoek gedaan naar de impact van de voorgenomen maatregelen met betrekking tot de aanrijtijd van hulpverlenende instanties in noodsituaties? Uit hetzelfde Afwegingskader zou blijken dat de extra aanrijtijd beperkt zou zijn tot minder dan één minuut. Is daarbij ook rekening gehouden met eerder genoemde extra congestie, ook tijdens de spitsuren? Is berekend in hoeverre deze extra aanrijtijd fatale gevolgen kan hebben bij ongelukken? Wij verwijzen naar eerder genoemde opmerking inzake de recente aanleg van een extra verkeersvoorziening bij het SKB teneinde de aanrijtijd met minder dan één minuut te bekorten.

Hulpdiensten worden en zijn betrokken bij het beleid. Er hebben gesprekken plaatsgevonden waarbij de belangen van de hulpdiensten zijn bevraagd en waarbij zij hun wensen aan hebben kunnen geven. Bereikbaarheid, passeermogelijkheden en aanrijtijden wegen zwaar in de uitwerking. Het ontwerp is ook voorgelegd aan Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG).

Werkzaamheden

41. Blijven huis + oprit bereikbaar tijdens werkzaamheden?

De herinrichting van de Groenloseweg wordt gefaseerd uitgevoerd. Tijdens de werkzaamheden wordt u door de aannemer geïnformeerd wanneer u uw oprit niet meer met de auto kunt bereiken. U moet dan uw auto elders te parkeren. Met de fiets of wandelend is uw woning te allen tijde bereikbaar. Bewoners zullen echter wel enige overlast ondervinden.

42. Hoe worden vervangende parkeerplaatsen geregeld tijdens werkzaamheden?

Er komen geen vervangende parkeerplaatsen tijdens de uitvoeringsfase. Bewoners moeten hun auto ergens anders in de omliggende wijken te parkeren.

Data

43. Welke data worden gebruikt?

Voorbeelden van data: Basec (jaarlijkse verkeerstellingen) intensiteit en opzichte van capaciteit, DOKDATA (risicoanalyse verkeersveiligheid), Herkomst bestemming onderzoek naar potentieel sluipverkeer/ ongewenste verkeersstromen, meldingen. Zie ook overige bronnen in afwegingskader 30 kilometer per uur tenzij.     

CROW

44. Waarom is niet gewacht op de CROW-plannen?

Gemeente Winterswijk kiest voor een proactieve aanpak verkeersveiligheid. Met het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 van het Rijk wordt gestuurd op een risico-gestuurde aanpak. Snelheid is een van de belangrijkste factoren voor verkeersveiligheid. Het afwegingskader is, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, op 26 november 2021 door het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en Verkeerstechniek (CROW) opgeleverd. Een motie van Tweede Kamerleden Kröger en Stoffer lag hieraan ten grondslag. Met behulp van het afwegingskader kan een weloverwogen keuze gemaakt worden over het al dan niet verlagen van de maximumsnelheid op wegen van 50 kilometer per uurnaar kilometer per uur. Voor de gemeente Winterswijk is dit aanleiding geweest het 'Afwegingskader 30 km/u tenzij…' te ontwikkelen. De richtlijnen van het CROW vragen in de praktijk nog steeds om maatwerk per locatie om te komen tot een passend ontwerp.

Kosten

45. Waarom dure aanpak (en waarom juist hier)?

Groenloseweg stond in 2021 op de planning om te worden heringericht. Maar tijdens de voorbereiding bleek dat de wegbreedte voor de combinatie van fietsers en 50 kilometer per uur niet meer voldeed aan de huidige eisen. Om een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur geloofwaardig in te stellen zijn aanpassingen van de infrastructuur wenselijk. Een veilig wegennetwerk is niet haalbaar met alleen bebording en handhaving. Daarom is het bij de aanpak belangrijk zoveel mogelijk werk met werk te realiseren. Er is gekozen voor een integrale aanpak.

Nulmeting

46. Hoe dwingend is het afwegingskader en wie bepaalt of er gegronde redenen zijn?

Met het afwegingskader kan de wegbeheerder bepalen op welke wegen het wenselijk is om de snelheidslimiet te verlagen naar 30 kilometer per uur en op welke wegen een limiet van 50 kilometer per uur veilig mogelijk is. Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten voor het afwaarderen van 50 naar 30 kilometer per uur. Wanneer de nieuwe richtlijnen voor de minimale inrichting van 50 en 30 kilometer-per-uur-wegen zijn vastgesteld, is het de bedoeling dat de wegbeheerder de wegen (op kortere of langere termijn) in overeenstemming brengt met de richtlijnen, of hier in bijzondere situaties gemotiveerd van afwijkt.

Gegronde redenen vloeien logischerwijs voort uit het afwegingskader (zie beslisboom bijlage 2 afwegingskader). Alleen verblijfsfunctie = 30 kilometer per uur. Alleen verkeersfunctie = 50 kilometer per uur. Bij dubbele functie die niet oplosbaar is (het is niet mogelijk alleen een verkeers- of verblijfsfunctie te realiseren) wordt een afweging gemaakt. Voor wegen die wel een verkeersfunctie hebben, maar waar 50 kilometer per uur niet veilig mogelijk is betekent dit dat er gekozen wordt voor een GOW30. Zo is er bij Groenloseweg o.a. sprake van een smal dwarsprofiel waardoor de inrichting niet duurzaam veilig opgelost kan worden als de snelheid 50 kilometer per uur blijft. De Parallelweg met o.a. een gescheiden fietsvoorziening voldoet wel aan deze inrichtingseis. Hier zijn volgens het afwegingskader gegronde redenen om 50 kilometer per uur te behouden. Het is aan de wegbeheerder om dit te bepalen. Tijdens de ontwerpfase worden de stakeholders betrokken om zo veel mogelijk rekening te houden met de verschillende belangen. Bij een dubbele functie wordt er zo gestreefd naar een zo goed mogelijke balans tussen de verkeers- en verblijfsfunctie.   

47. Het voorstel is nauwelijks onderbouwd.

Het gaat om een voorstel voor nieuw beleid voor wegen binnen de bebouwde kom. Het voorstel is zorgvuldig opgebouwd. De onderbouwing vloeit voort uit landelijk (motie), regionaal (visie bereikbaar Gelderland) en lokaal beleid (verkeersstructuurplan en structuurvisie kom) en onderzoek naar o.a. wegen waar gebruik en functie niet in overeenstemming zijn. Daarbij wordt o.a. verkeersveiligheid als zwaarwegend argument genoemd. Naast wetenschappelijk onderzoek wordt ook gebruik gemaakt van lokaal onderzoek.

48. Waarom niet wachten op ervaringen van andere gemeenten?

Bij de aanpak is het belangrijk om zoveel mogelijk werk met werk te realiseren. Dat betekent dat we aansluiten bij de planning van wegonderhoud, rioleringswerkzaamheden en/of gebiedsontwikkeling. Door te kiezen voor deze aanpak beperken we de overlast, doordat werkzaamheden tegelijk worden uitgevoerd. Na onderhoud kan een weg vaak weer voor 10 jaren mee. Zouden we wegen die nog niet afgeschreven zijn later aanpakken, dan maken we onnodig kosten. Gemeente Winterswijk kiest voor een proactieve aanpak verkeersveiligheid. Met het strategisch plan verkeersveiligheid 2030 van het Rijk wordt gestuurd op een risico-gestuurde aanpak. Snelheid is een van de belangrijkste factoren voor verkeersveiligheid. Inmiddels zijn er al meerdere praktijkvoorbeelden bij anderen gemeenten.

49. Er is geen afweging gemaakt voor de Groenloseweg

Zie ad 2 in de nota en het afwegingskader. Er is sprake van verblijven (wonen) en verkeer. Door het smalle dwarsprofiel is het niet mogelijk om tot een optimale inrichting te komen voor een GOW50. Zie ook structuurplan 2010 en structuurvisie voor de kom. Uit deze analyse blijkt al dat het wenselijk is om extra maatregelen te nemen om de snelheid te verlagen. Het gebrek aan ruimte en de lange rechtstanden zorgen voor ongewenst rijgedrag.

50. Alleen bebording en handhaving zijn onvoldoende om een veilig netwerk te creëren. Op welke onderzoeken zijn deze opmerkingen gebaseerd?

De opmerkingen zijn gebaseerd op het principe van duurzaam veilig.

51. Waarom zijn bewoners niet rechtstreeks geïnformeerd?

Bij de uitwerking per wegvak worden bewoners van het betreffende wegvak betrokken. Bewoners krijgen daar ruimte om vragen te stellen en eigen belangen en wensen aan te geven. De bewonersavond stond gepland op 22-06-2022.

52. Is onderzoek gedaan naar de economische schade van de voorgenomen maatregelen? Wij denken met name aan vertraging als gevolg van omrijkilometers bij toelevering van winkels? Is hieromtrent overleg gevoerd met ondernemingsorganisaties in Winterswijk? Zo ja, wat is hiervan de uitkomst? Zo nee, waarom niet?

In de afweging en de latere uitwerking wordt rekening gehouden met het borgen van een goede bereikbaarheid voor (potentiële) klanten en goederenstromen en een goede aansluiting op de uitvalswegen. Zie ook toelichting GOW30 in het afwegingskader.

53. Is bij een GOW30 het straks mogelijk om een uitrit aan te vragen?

Nee, dit is niet mogelijk. De weg wordt afgewaardeerd van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur, maar de functie van de weg blijft onveranderd.

Veelgestelde vragen: informatiebijeenkomst bewoners Groenloseweg 30 januari 2024

Komt er een oversteek / plateau bij de Prins Hendrikstraat en Emmastraat? 

Bij beide straten brengen wij een plateau aan.

Komt er (nu) handhaving op de snelheid 30 km per uur? Ook voor de buslijn? 

We richten de Groenloseweg in als een 30 km per uur weg. De politie is verantwoordelijk voor handhaving van de maximale toegestane snelheid. Wij vragen de politie regelmatig een snelheidscontrole uit te voeren, nadat de Groenloseweg gereed is.

Blijven de ‘smileys’ , flitspalen of andere borden staan om te wijzen op de snelheid van 30km per uur? 

De smileys zijn van tijdelijke aard. Er worden geen flitspalen langs de Groenloseweg geplaatst. De nieuwe inrichting van de weg draagt bij aan het verlagen van de snelheid van het verkeer.

Een bushalte zo dicht bij de rotonde Peperbus geeft onrust, kan deze verplaatst worden? Of een verkeer remmende maatregel voor de rotonde toegepast? 

De bushalte voor de Peperbus blijft op dezelfde plaats behouden als waar deze nu ook gepositioneerd is. Wij passen geen verkeer remmende maatregel voor de rotonde toe. Blijven alle bestaande opritten behouden? 

Ja, de bestaande opritten blijven behouden. Wordt er straks stil asfalt gebruikt? 

We passen geen stil asfalt toe, maar passen asfalt toe dat ‘minder geluid produceert’ dan het huidige asfalt. Nadeel van stil asfalt is de kortere levensduur in vergelijking met die van traditionele soorten, terwijl het effect van stil asfalt bij snelheden lager dan 50 km per uur snel minder wordt.

Hoe voorkom je overlast van optrekkend verkeer na de snelheidsbeperkingen als slinger, kruising of plateau? 

De plateaus leggen wij zodanig aan dat het verkeer er met 30 km per uur overheen kan rijden, zonder te remmen. Verkeer hoeft daardoor ook niet op trekken naar de maximum snelheid 30 km per uur.

Worden de wortels van de acacia’s volledig verwijderd? 

Ja, bij de herinrichting van de Groenloseweg verwijderen we alle boomwortels, omdat deze de tegels omhoog duwen en het trottoir stuk maken.

Worden alle trottoirs nieuw, gelijk en recht? 

Het gehele profiel tussen de erfgrenzen brengen we opnieuw aan.  In het kader van duurzaamheid en circulariteit hergebruiken we zoveel mogelijk materialen, mits deze nog voldoen aan de kwaliteit.

Komen er geluidsmetingen en rapportages (ook vanuit de woningen) en delen we deze met  de bewoners? 

De geluidbelasting op de gevels van de woningen worden berekend, niet gemeten. Als de woning is opgenomen in het programma ‘Sanering wegverkeerlawaai’ wordt per woning bepaald wat de isolatiewaarde van de gevel is. In enkele gevallen wordt de woning dan bezocht. De bevindingen worden gedeeld met de bewoners.

Worden overige eiken (ter hoogte van  huisnummer 89 et cetera) die overlast geven door hars, ook gekapt net als de andere eiken? En zo ja, worden deze dan vervangen door een ander soort boom zonder overlast? 

Nee, de eikenbomen blijven staan, deze kappen wij niet.

Mag de stoep voor mijn inrit nu wel verlaagd worden? Eerder mocht dit niet in verband met een geldende snelheid van 50 km per uur. 

De trottoirs verlagen we niet. We brengen nieuwe schuine banden aan langs de Groenloseweg. We leggen geen nieuwe inritten aan de Groenloseweg aan. Het is nu een gebiedsontsluitingsweg waar een snelheid van 50 km per uur geldt. De weg wordt afgewaardeerd naar een gebiedsontsluitingsweg van 30 km per uur. Een gebiedsontsluitingsweg is een type weg dat ontworpen is om het verkeer tussen verschillende gebieden te verbinden en te vergemakkelijken.

Komt er een verlaagde trottoirband tegenover het steegje bij huisnummers 35 en 37? 

Nee, we brengen nergens verlaagde banden langs de Groenloseweg aan.

Wordt er gekeken naar alternatieve fietsroutes met bijvoorbeeld een strook ertussen, dit in verband met de veiligheid? 

Nee, er is geen ruimte om vrijliggende fietspaden aan te leggen langs de Groenloseweg. De nieuwe fietsstroken worden wel breder dan de huidige.

Blijft de bereikbaarheid ter hoogte van huisnummers 89 t/m 93 gewaarborgd? 

Ja, deze woningen blijven bereikbaar.

Wordt de uitvoering door een Nederlandse firma gedaan? 

Dit hangt af van het besluit dat de gemeenteraad neemt. Als er een nieuw ontwerp gemaakt moet worden, dan vindt er  een nieuwe aanbesteding plaats om een aannemer te selecteren. Dit gaat dan om een meervoudige onderhandse aanbesteding zijn met Nederlandse aannemers. Hoeft er geen nieuw ontwerp gemaakt te worden, dan is de aannemer bekend. Hier gaat namelijk de aannemer aan de slag, die tot nu toe ook de werkzaamheden uitgevoerd heeft.

Komt er een verkeer remmende maatregel direct na de rotonde bij het Chinese restaurant de Chinese Muur? 

De weg krijgt na de rotonde dezelfde uitstraling als het overige deel van de Groenloseweg, met op diverse plaatsen een plateau waardoor de snelheid wordt geremd. 

Algemeen punt

Veel vragen gingen over de inrichting, de plek van parkeerplaatsen, bomen, groenstroken en verlichting. Dit geldt ook voor eventuele  plateau’s (optisch) et cetera. Dit werken we nog verder uit in de volgende tekeningen. Wij hebben kennis genomen van alle wensen. Wij proberen hierin de bewoners zo goed mogelijk tegemoet te komen,  maar we kunnen mogelijk niet in een ieders wens voorzien. In het ontwerp staan de bomen en de openbare verlichting ingetekend. Tijdens de uitvoering wordt de exacte plaats bepaald. Er wordt dan zoveel mogelijk rekening gehouden met de ramen in de woningen. Het is niet altijd te voorkomen dat een boom of de openbare verlichting gedeelte voor een raam komt te staan. Hierbij houden we wel rekening met opritten en parkeervakken. Dit in verband met voldoende zicht bij het uitrijden.