Verhuizen naar Nederland
Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland heeft gewoond.
Inschrijven bij de gemeente
Als u minstens 4 maanden in Nederland komt wonen binnen een periode van 6 maanden, moet u zich inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook als u opnieuw naar Nederland verhuist. U maakt een afspraak om u in te schrijven in de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP). Na uw inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen.
Afspraak maken
Bel 0543 543 543 voor een afspraak. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen.
Als uw partner ook naar Nederland is gekomen, moet uw partner met u meekomen naar de gemeente. En als uw kinderen ook naar Nederland zijn gekomen, moeten zij met u meekomen naar de gemeente.
Voorwaarden
U kunt zich inschrijven bij de gemeente als u legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf. Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:
- u heeft de Nederlandse nationaliteit
- u heeft de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie
- u heeft de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland
- u heeft een geldige verblijfsvergunning
- u mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten
Meenemen
- uw geldige identiteitsbewijs
- een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt
- documenten die bewijzen dat u hier woont.
Bijvoorbeeld een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van de woning. - officiële documenten uit uw tijd in het buitenland.
Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte. Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd worden. Doe dit voordat u naar Nederland komt. - Als u bij iemand gaat inwonen of u gaat samenwonen, heeft u een Verklaring van inwoning (pdf, 106 kB) van de hoofdbewoner van dat adres nodig.
- als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, heeft u een bewijs van uitschrijving nodig
- indien van toepassing: uw geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd
Korter dan 4 maanden in Nederland
Als u korter dan 4 maanden in Nederland woont, hoeft u zich niet in te schrijven bij de gemeente. U laat zich dan inschrijven als niet-ingezetene in de BRP. U doet dit met uw adres in het buitenland. Dit heet de Registratie niet-ingezetenen (RNI).
Meer informatie
Mail of bel ons gerust als u vragen heeft.
- e-mail: gemeente@winterswijk.nl
- telefoon: 0543 543 543
Lees meer informatie over:
Registering a move from abroad
Call (0543) 543 543 and make an appointment at the town hall. Do this within 5 working days after your move.
- You are moving to the Netherlands for the first time and you will be living in Winterswijk for more than 4 months. You are required to register in the Personal Records Database (BRP) and you do not have a BSN.
- You have lived in the Netherlands before and you already have a BSN. Register again.
- You are staying in the Netherlands for less than 4 months. Please register in the Non-residents Records Database (RNI).
If you have a partner and/or children moving with you, they need to come with you to the appointment.
Documents
Bring the following documents when you go to your appointment:
- A valid document of identity (passport or ID-card) of every person to be registered.
- A rental contract or contract of sale of your home.
- Your proprietor’s permission, for which you need to complete the form 'verklaring van inwoning' (pdf in Dutch, 106 kB) and a copy of the proprietor's document of identity.
- Original documents from abroad of yourself and of your children, such as certificates of birth, a marriage certificate or a deed of divorce.
Please note: Only English, German and French deeds will be accepted without translation by a sworn translator. Foreign documents have to meet rules for legalising foreign documents. These rules depend on the country where the documents were issued.