Gemeentenieuws 8 oktober 2024

Inhoud van het gemeentenieuws

Aanvragen van een burgercheque 
Cyberontbijt voor ondernemers op woensdag 23 oktober om 7.15 uur
Werkzaamheden op voormalige stortplaats WAL
Agenda
Werk aan de weg
Officiële bekendmakingen
Besluiten van het college van B en W
Begroting 2025 in Beeld 

Aanvragen van een burgercheque

Twee keer per jaar kent de gemeenteraad burgercheques toe. Een geldbedrag waarmee de raad zijn waardering uit voor een initiatief tot verbetering van de leefbaarheid, veiligheid of sociale samenhang in Winterswijk. Voor 2024 heeft de gemeenteraad hiervoor in totaal een budget van € 7.500 beschikbaar. Een aanvraag voor een burgercheque voor de tweede helft van 2024 kunt u indienen tot en met 31 december 2024.

Voorwaarden burgercheques

De aanvraag moet voldoen aan enkele voorwaarden, zoals:

  • De te subsidiëren activiteit moet gericht zijn op verbetering van de leefbaarheid, veiligheid of sociale samenhang van de straat, wijk of gemeenschap van de aanvrager(s) in de gemeente Winterswijk.
  • Het initiatief mag geen individueel of commercieel belang dienen.
  • De aanvrager levert een aantoonbare eigen bijdrage aan de verwezenlijking van het initiatief in tijd, menskracht en/of geld.
  • Het initiatief mag pas worden uitgevoerd ná een besluit over de aanvraag op 30 januari 2025. Een burgercheque kan dus niet worden aangevraagd voor al bestaande activiteiten/ initiatieven.
  • Een burgercheque kan worden geweigerd als het feesten, jubilea of andere bijeenkomsten met een vergelijkbaar karakter betreft.

Hoe vraagt u een burgercheque aan?

Dit kan digitaal via de pagina Burgercheques. Op die pagina vindt u alle informatie en voorwaarden over de burgercheque.

Wat gebeurt er met uw aanvraag?

Uw aanvraag wordt beoordeeld door een werkgroep die bestaat uit gemeenteraads-/commissieleden. De werkgroep beoordeelt de aanvragen en adviseert de gemeenteraad over de ontvangen aanvragen. In de raadsvergadering van 30 januari 2025 neemt de gemeenteraad een besluit over de aanvragen die in de tweede helft van 2024 zijn ontvangen.

Meer informatie?

Heeft u vragen over (het aanvragen van) burgercheques dan kunt u contact opnemen met de griffie: 0543 543 543 of per e-mail griffie@winterswijk.nl.

Cyberontbijt voor ondernemers op woensdag 23 oktober om 7.15 uur

Ondernemers worden steeds vaker het doelwit van cybercriminelen. Leer alles over cyberbeveiliging, ontmoet andere ondernemers en geniet van een heerlijk ontbijt, allemaal op één locatie.

Tijdens deze inspirerende ontbijtsessie worden belangrijke inzichten en ontwikkelingen op het gebied van cybersecurity met u gedeeld.

Programma

  • 7.15 uur – Inloop met koffie en ontbijt
  • 7.30 uur – Welkomstwoord
  • 7.45 uur – Hackdemonstratie en praktische tips door het RedTeam
  • 8.15 uur – Presentatie van de politie
  • 8.30 uur – Afsluiting en netwerkmogelijkheid

Werkzaamheden op voormalige stortplaats WAL

Onlangs is de provincie Gelderland in samenwerking met de gemeente Winterswijk gestart met werkzaamheden op de voormalige stortplaats WAL in Winterswijk, tussen de Vreehorstweg en de Driemarkweg. Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek voert de werkzaamheden uit en verbetert de deklaag van de stortplaats, pakt het waterbeheer aan en bestrijdt de Japanse Duizendknoop.

Uitvoering in twee fasen

De werkzaamheden worden uitgevoerd in twee fasen, zoals vereist door de Wet natuurbescherming: 

  • Fase 1: start in oktober 2024 en loopt tot 1 april 2025. In deze fase wordt vooral gericht op de delen van het terrein waar de Japanse Duizendknoop groeit en wordt een deel van de deklaag verbeterd. Nadat de sanering van fase 1 is afgerond wordt er nieuw groen aangeplant.
  • Fase 2: Staat voorlopig gepland in 2028.In deze fase wordt het resterende deel van de deklaag verbeterd. 

Zo min mogelijk hinder

De provincie doet er alles aan om ervoor te zorgen dat bewoners en bezoekers van het gebied zo min mogelijk hinder hebben van de werkzaamheden. Het werkterrein komt direct naast WAL aan de Driemarkweg. De benodigde grond wordt aangevoerd via een tijdelijke route rechtstreeks vanaf het gemeentelijk depot. Het werkverkeer maakt zo weinig mogelijk gebruik van de openbare weg.

Vergunningen en toestemming

Voor deze werkzaamheden heeft de provincie Gelderland alle benodigde vergunningen en toestemmingen gekregen: Een kapvergunning voor de bomen die verwijderd moeten worden. Toestemming volgens de Wet natuurbescherming, inclusief richtlijnen en voorschriften. Goedkeuring van het saneringsplan voor de verbetering van de deklaag. 

Heeft u vragen of opmerkingen?

Neemt u dan contact op met de heer Van Hoorn (026-359 9963, w.van.hoorn@gelderland.nl) of de heer Sportel (026-359 9240, e.sportel@gelderland.nl) van de provincie Gelderland. 
Heeft u vragen aan de uitvoerder Dusseldorp, dan kunt u terecht bij de heer Janssen (06–53 26 39 75, h.janssen@dusseldorp.nu).

Agenda

Datum              Omschrijving
10 oktoberInformatiebijeenkomst openbaar vervoer van 14.30 uur tot 16.30 uur in Whemer Hof, Ratumsestraat 20, Winterswijk. OV-ambassadeurs geven uitleg en ze beantwoorden uw vragen over het reizen met het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld over het reizen met uw betaalpas of de OV-chipkaart. Over het in- en uitchecken bij verschillende vervoerders of over de buurtbus en andere vervoersmogelijkheden in uw regio. Aanmelden via ov-ambassadeur@ervaarhetov.nl of 038  45 40 130.
10 oktoberVergadering cliëntenraad Fijnder van 19.30 tot 21.30 uur bij Fijnder aan de Batterij 12 in Groenlo. Vergadering bijwonen? Aanmelden kan via clientenraad@fijnder.nl. Meer info leest u op www.fijnder.nl/clientenraad
23 oktoberCyberontbijt voor ondernemers. Kijk voor meer informatie het betreffende artikel in dit gemeentenieuws.

Werk aan de weg

Hieronder leest u waar er gewerkt wordt aan de weg en waar tijdelijke maatregelen zijn.

Actuele verkeersmaatregelen

N18

In verband met onderhoudswerkzaamheden is de N18 tussen Groenlo en Lichtenvoorde afgesloten van dinsdag 8 oktober 21.00 uur tot woensdag 9 oktober 6.00 uur. Er is een omleiding van kracht.

2e Gasthuisstraat

In verband met takelwerkzaamheden is de 2e Gasthuisstraat vrijdag 18 oktober afgesloten voor al het verkeer.

Lopende verkeersmaatregelen

  • Groenloseweg

Meer info leest u op de pagina Werk aan de weg

Officiële bekendmakingen

De gemeente Winterswijk publiceert haar bekendmakingen en kennisgevingen digitaal. Op www.officielebekendmakingen.nl leest u alle bekendmakingen en kennisgevingen. Bent u 25 jaar of ouder en heeft u een e-mailadres opgegeven in MijnOverheid? Dan ontvangt u automatisch maximaal 1 keer per week een e-mail van overheid.nl met 'Berichten over uw Buurt rondom uw woonadres'. Ook kunt u zich aanmelden voor 'Berichten over uw Buurt rondom een zelfgekozen adres'. Aanmelden kan via  www.overheid.nl/berichten-over-uw-buurt/

Officiële bekendmakingen leest u op de pagina Bekendmakingen.

Besluiten van het college van B en W

Het college van burgemeester en wethouders vergadert iedere dinsdag over beleid, samenwerking en financiën. De besluiten die het college neemt, leest u op de pagina collegebesluiten.

Terugblik op de raadsvergadering

De gemeenteraad vergadert elke maand over uiteenlopende onderwerpen die spelen binnen onze gemeente. Hieronder blikken de fracties terug op de raadsvergadering van donderdag 26 september 2024.

VVD (Richard Garvelink)

Deze eerste raadvergadering na de vakantie kende een aantal belangrijke onderwerpen. Op de agenda stond een amendement, dat werd ingediend met betrekking tot bouw van de Bumerhof. Dit bouwplan - dat al een aantal jaren wacht op goedkeuring - is verschillende keren aangepast. Door indienen van het amendement is een laatste poging gedaan om alsnog tot overeenstemming te komen, hetgeen met een meerderheid van stemmen is aangenomen. De Bumerhof is een aanwinst voor het woongenot in Winterswijk en zorgt voor weer wat beweging op de krappe woningmarkt. Daarnaast levert het ook een belangrijke maatschappelijke bijdrage.

Ook was er verbazing alom tijdens deze raadsvergadering. Een door ons in 2023 ingediende motie werd opnieuw ingebracht. Deze motie - die ervoor moest zorgen dat de gemeenteraad de regie in handen kreeg inzake de locatiekeuze - werd destijds verworpen. Dat deze motie nu opnieuw door de tegenstemmers van destijds wordt gebruikt om alsnog de regie in handen te krijgen, roept bij ons veel vragen op. We zijn van mening door dit nu in deze fase uit handen te geven het proces alleen maar verder wordt vertraagd en daarmee de onzekerheid voor velen blijft bestaan. Dit is geen wenselijke situatie, daarom heeft de VVD ook tegen deze motie gestemd.

Richard Garvelink, fractievoorzitter VVD Winterswijk

CDA (Sandra Prinsen)

We hebben ingestemd met 69 woningen: 22 in Meddo en 28 aan de Kloetenseweg samen met een nieuwe supermarkt. De overige 19 gaan om een plan aan de Bumerweg. De ontwikkelaar heeft aangegeven niet aan de overeenkomst met de gemeente te kunnen voldoen voor wat betreft het aantal huurwoningen. Hoewel we als CDA-fractie veel moeite hebben met de gang van zaken, stemden we toch in om nog één keer te gaan praten voor een oplossing.

Morgen diende een motie in met als oproep de regie rondom het bedrijventerrein weer naar de raad te halen. Op dit moment loopt een zorgvuldig traject in de zoektocht naar een voorkeurslocatie nog en doet het college wat met de voltallige gemeenteraad is afgesproken. Er is voor het CDA dan ook geen enkele reden om nu aan de noodrem te trekken en de regie naar de raad te halen.

De keuze voor een bedrijventerrein in Winterswijk is een weloverwogen keuze, die we als CDA niet lichtzinnig hebben gemaakt. Ondanks de impact die deze keuze heeft. Als gemeenteraad staan we voor het algemeen belang en moeten we ook moeilijke keuzes durven maken. Het CDA neemt die verantwoordelijkheid. De Morgen-motie werd door een grote meerderheid weggestemd.

Sandra Prinsen, fractievoorzitter CDA Winterswijk

Winterswijks Belang (Tim Jonker)

De eerste raadsvergadering na het reces. Er stond wederom weinig op de agenda. Na beantwoording van de wethouder lijkt er weer schot in de zaak te zitten bij de ontwikkeling Bumerhof. Goed opgelost.

WB stelde opnieuw vragen over het sociaal domein. Goede en passende zorg is erg belangrijk. Maar de steeds verder oplopende kosten zijn al jaren een zeer grote zorg. Het gaat over mensen, dus over de bekostiging mag niet gepraat worden. Als we vragen wat we doen als het geld op is en alle andere voorzieningen wegbezuinigd zijn, worden we bijna minachtend aangekeken. Bij het vorige inkooptraject was kostenbesparing een doel. Nu wordt deze geschrapt, omdat 'dat toch niet gerealiseerd kan worden'. De financiële regie en visie ontbreken al jaren bij deze wethouder.

De motie van Morgen kwam voor de tweede keer. De vorige keer dat dit amendement van VVD, D66 en WB op de rol stond, stemde Morgen na een lange schorsing en overleg met de wethouder nog tegen. Nu kwamen ze er gelukkig zelf mee. Wederom onze steun. Het was geen verrassing dat de motie het niet haalde; de coalitie heeft destijds ingestemd met het collegevoorstel om de raad buitenspel te zetten bij de locatiekeuze bedrijventerreinen.

Tim Jonker, fractievoorzitter Winterswijks Belang (WB)

D66 (Loes ten Dolle)

D66 heeft vragen gesteld over de omleiding voor vrachtwagens bij de herinrichting van de Groenloseweg. Deze omleiding loopt niet via de rondweg, maar dwars door het centrum. D66 vindt dit onwenselijk en daarbij is de gedachte - ook bij de herinrichting - om vrachtverkeer zoveel mogelijk uit centrum te weren omwille van de veiligheid.

Ter bespreking stond wederom de overeenkomst voor ontwikkeling Bumerhof op de agenda. D66 was hier kort over: ‘we zijn geen voorstander van grootschalige appartementenbouw in het buitengebied en met het verdwijnen van sociale koop en huur uit het plan wordt het voor D66 niet beter.’ D66 was dan ook niet voor het aanpassen van de overeenkomst.

Ook bespraken we een motie van Morgen, om de regie terug te nemen op de te kiezen locatie voor een industrieterrein. De regie hoort inderdaad bij de raad te liggen, hier was D66 anderhalf jaar geleden bij start van het proces ook voor. Echter is D66 tegen het continu heroverwegen, als dit zorgt voor meer onduidelijkheid voor onze inwoners. D66 stemde tegen deze motie. Als er straks een collegebesluit ligt over de locatiekeuze zal D66 sterk op de controlerende rol zitten en veel eisen van de onderbouwing. Dat is voor ons het moment. 

Loes ten Dolle, fractievoorzitter D66 Winterswijk

Morgen (André van Nijkerken)

Het belangrijkste onderwerp was de uitbreiding van het bedrijventerrein. Er waren meerdere insprekers die aangaven waarom zij extra bedrijventerrein niet wenselijk en noodzakelijk vinden. Morgen heeft een motie ingediend om de regie over dit proces terug te halen naar de gemeenteraad. Om daar het gesprek en de discussie over uitbreiding en aanwijzing te laten plaatsvinden. Het tegengaan van onnodige verdere aantasting van ons unieke Nationaal Landschap was 2,5 jaar geleden een belangrijke reden waarom de partij Morgen is opgericht. Daarom was, is en zal de fractie van Morgen ook fel zijn in de discussie over de aanleg van extra bedrijventerrein. Zeker omdat De Laarberg heeft aangegeven dat daar nog voldoende ruimte is. Morgen is niet tegen bedrijven en bedrijventerreinen, maar vindt dat ons prachtige landschap bepalend is voor Winterswijk en de kwaliteit van leven van de bewoners en de toekomstige generaties. Dat moeten we koesteren. De motie van Morgen heeft geen meerderheid gekregen, de andere partijen vertrouwen op de besluitvorming door het college. Dat vinden we jammer, maar dat is democratie en accepteert Morgen. De fractie van Morgen zal kritisch kijken naar de onderbouwing van het besluit dat het college gaat nemen en vragen blijven stellen als dat nodig is.

André van Nijkerken, fractievoorzitter Morgen

Voor Winterswijk (Janet Poels)

Graag kaart ik in deze terugblik op afgelopen politieke maand een onderwerp aan waar we ons grote zorgen over maken: de nieuwe aanbesteding Sociaal Domein per 1 januari 2026 met de acht Achterhoekse gemeenten. De huidige financiering is op een miljoenenfiasco uitgelopen en op een voor Winterswijk niet dekkend zorglandschap. En dus grijpt men weer terug op het oude ‘PxQ’, oftewel vaste prijs voor een geleverde activiteit. Onze fractie maakt zich grote zorgen, omdat financiële overschrijdingen opnieuw dreigen als we niet scherp zijn op hoe we gaan zorgen voor ‘zorg-dichtbij-onze-inwoners’, hoe we gaan indiceren en samenwerken en bovenal hoe we daadwerkelijk geleverd krijgen waar we voor betalen. Niet meer dan afgesproken! Komende maand zal de visie op het sociaal domein Winterswijk bekend worden en Voor Winterswijk zal scherp letten op kwaliteit én de centen!

In de afgelopen raadsvergadering is een amendement - onder andere opgesteld door onze fractie - aangenomen. Met het geamendeerde raadsbesluit is de nieuwbouw van een prachtig complex in Vosseveld een stap dichterbij gebracht. En ten aanzien van de ontwikkeling van nieuw bedrijventerrein houdt Voor Winterswijk vast aan de ingeslagen weg, een weloverwogen traject, en hebben we het volste vertrouwen in de wethouder. 

Janet Poels, raadslid Voor Winterswijk

PvdA (Max van Eck)

Er wordt volop gebouwd in Winterswijk. Overal in onze gemeente liggen mooie plannen om gevestigde en nieuwe Winterswijkers te voorzien van degelijk onderdak. Zoals we gelukkig steeds vaker zien, passeerden ook afgelopen raadsvergadering een flink aantal woningbouwplannen de revue. Een tweetal initiatieven die samen 55 woningen zullen toevoegen aan onze gemeente. De nieuw te bouwen woningen moeten hun plaats krijgen op de locatie van de oude Plus supermarkt aan de Kloetenseweg en op de locatie Nieuw Gelle te Meddo.

Het overgrote merendeel van deze woningen valt onder de betaalbaarheidsgrens. Iets wat de PvdA gelukkig stemt. Immers, de huizenprijzen stijgen onverminderd hard door. Toch vroegen wij ons hardop af: is de betaalbaarheidsgrens nog wel betaalbaar? De huidige landelijke grens voor ‘betaalbare’ koop is namelijk een flinke €390.000(!). Regionaal hebben we weliswaar afgesproken een grens te hanteren van €355.000, maar voor hoeveel Winterswijkers is dat zogenoemd ‘betaalbaar’? Wat ons betreft gaat de gemeente experimenteren met creatievere oplossingen om deze grens nog meer naar beneden te drukken, bijvoorbeeld het introduceren van erfpacht-systematiek. Zolang het maar zorgt dat ‘betaalbaar’ weer echt betaalbaar wordt. Wij komen hier in ieder geval op terug, wordt vervolgd!

Max van Eck, fractievoorzitter PvdA Winterswijk

Begroting in Beeld

Download Begroting in Beeld (pdf, 3 MB)

In deze Begroting in beeld leest u over onze plannen voor 2025 met een doorkijk naar de jaren daarna. Ook ziet u waar we het geld aan uitgeven en waar het geld vandaan komt. De cirkeldiagrammen geven dit in een schema weer. Het grootste deel van de inkomsten krijgen we vanuit het Rijk. De rest ontvangen we vooral uit gemeentelijke belastingen. Met dit geld betalen we de voorzieningen binnen onze gemeente.

1. Hoe ziet het huishoudboekje van de gemeente Winterswijk er in 2025 en de jaren daarna uit?

De gemeente heeft te maken met snelle prijsstijgingen, hogere lonen en meer rentes. We krijgen hiervoor niet genoeg geld van het Rijk. Daarnaast krijgen we vanaf 2026 ieder jaar minder geld vanuit het Rijk. Terwijl onze uitgaven toenemen, worden onze inkomsten lager.

2. Wat betekent de financiële situatie voor de plannen voor de komende jaren?

Vanwege de financiële situatie nemen we geen nieuwe besluiten die niet meer terug te draaien zijn. We richten ons op het behouden van de belangrijke voorzieningen in Winterswijk en af te maken wat in gang is gezet. Samen gaan we aan de slag om onze doelen te bereiken: een mooie gemeente met goede voorzieningen, een sterk verenigingsleven, een fijne leefomgeving en een plek waar mensen graag komen.

3. Welke onderwerpen en projecten pakt de gemeente Winterswijk in 2025 op?

We gaan het komende jaar onder meer met de volgende zaken aan de slag:

  • het uitgeven van kavels op de locatie van voormalig steenfabriek de Vlijt;
  • het afronden van de reconstructie Groenloseweg naar 30 km/u waarbij we de weg groener inrichten met meer ruimte voor  bomen, planten en ruimte voor wateropvang;
  • de herinrichting van de openbare ruimte in Hakkelerkamp-Oost;
  • het voorbereiden van woningbouw op de Rikker, aan de Narcisstraat en op de Ribeslocatie;
  • blijven zorgen voor een schone, gezonde en veilige leefomgeving;
  • het verkleinen van de kans op wateroverlast, droogte en hittestress door de buitenruimte anders in te richten;
  • het verlenen van subsidie voor het aanpakken van woningen met slechte energielabels;
  • het blijven helpen van inwoners om hun energierekening omlaag te brengen;
  • het verder vergroenen van het centrum;
  • de uitvoering van de vernieuwde cultuurnota.

Onze kwetsbare inwoners blijven de zorg en ondersteuning ontvangen die ze nodig hebben. We zetten ons samen met onze partners in voor de gezondheid van onze inwoners. Daarnaast blijven we werken aan de verbetering van onze (digitale) dienstverlening en de samenwerking met Duitsland in de EUREGIO.

Overzicht van de inkomsten en uitgaven

Inkomsten totaal € 136 miljoen

  • Algemene en bijzondere uitkeringen van het Rijk: € 99 miljoen
  • Lokale belastingen en heffingen: € 18 miljoen
  • Bijdragen uit reserves: € 12 miljoen
  • Overige inkomsten: € 7 miljoen

Uitgaven totaal € 136 miljoen

  • Programma 1 - Sociaal krachtig Winterswijk: € 41 miljoen
  • Programma 2 - Meedoen in Winterswijk: € 36 miljoen
  • Programma 3 - Wonen en werken in Winterswijk: € 38 miljoen
  • Programma 4 - Bestuurlijk Winterswijk: € 21 miljoen

Voorbeeld woonlasten

De gemiddelde woonlasten stijgen. Dit komt door de inflatie van 2,8% en door een verhoging van de rioolheffing. Een huurder betaalt geen OZB.

  • OZB (WOZ-waarde woning € 307.000): € 303,00
  • Rioolheffing (waterverbruik € 127 m3): € 389,89
  • Afvalstoffenheffing:
    • vastrecht: € 205,00
    • variabel deel (14 aanbiedingen): € 21,00

Totaal: € 918,89 (in 2024 was dit € 885,75)

Bekijk de complete Begroting 2025