In deze editie leest u meer over de raadsvergadering van 30 november 2023, de vastgestelde randvoorwaarden en de volgende stap in de zoektocht.

Waar staan we nu?

Zie tekst onder afbeelding

Uitgeschreven tekst - tijdlijn

  • Verspreiding 3e nieuwsbrief
  • Gemeente: selectie locaties voor vervolgonderzoek
  • Gemeente: informatieavonden voor omwonenden van de geselecteerde locaties
  • Richtinggevend politiek forum: bespreken beoordelingscriteria woningbouwlocaties
  • Raadscommissie: bespreken lijst met voorgestelde locaties voor vervolgonderzoek
  • Gemeenteraad: stelt de lijst met voorgestelde locaties voor vervolgonderzoek vast
  • Verspreiding 4e nieuwsbrief
  • Stap 3: de gemeente start met het verdiepende onderzoek van de geselecteerde locaties

Randvoorwaarden unaniem vastgesteld

Tijdens de raadsvergadering van 30 november zijn de randvoorwaarden voor de locatiekeuze van het nieuwe bedrijventerrein unaniem vastgesteld. Dat betekent dat de eerste stap in het zoekproces is afgerond.

De eerst volgende stap is het selecteren van locaties die geschikt zijn volgens de randvoorwaarden. Deze worden vastgesteld door de gemeenteraad waarna ze verder onderzocht worden. Tijdens dit verdiepende onderzoek kijkt het onderzoeksbureau onder andere naar de eigenschappen van de locatie, zoals verkeer en bereikbaarheid, energie en grondzaken. De zoektocht richt zich met name op locaties in de buurt van de kom van Winterswijk en van de N318 en N319 waar nog geen of weinig bebouwing aanwezig is. Omdat dit mogelijk ook geschikte locaties voor woningbouw zijn, onderzoeken we dat -op verzoek van de gemeenteraad- ook. Op 18 januari 2024 praat de raad tijdens een openbaar politiek forum over de eisen waaraan een geschikte woningbouwlocatie moet voldoen. Inwoners en betrokkenen kunnen dit politiek forum bijwonen, aanmelden is niet nodig.

U kunt de raadsvergadering terugkijken via de link: Vergadering Raadsvergadering 30-11-2023 Gemeente Winterswijk (raadsinformatie.nl). Het onderwerp begint bij 00:32:54.

Met welke randvoorwaarden gaat de gemeente verder?

Randvoorwaarden toekomstig bedrijventerrein

  1. Het toekomstig bedrijventerrein ligt niet in een beschermd natuurgebied (Natura2000 of Gelders Natuurnetwerk), ook niet gedeeltelijk
  2. Het toekomstig bedrijventerrein ligt niet in waterwingebeid of grondwaterbeschermingsgebied, ook niet gedeeltelijk
  3. De entree van het toekomstige bedrijventerrein ligt niet verder dan 200 meter van de N318 of N319, tenzij het toekomstig bedrijventerrein kan aansluiten op een ontsluiting van een reeds bestaand bedrijventerrein
  4. Het toekomstig bedrijventerrein grenst direct aan stedelijk gebied, en ligt dus niet geheel vrij in het landschap
  5. Het toekomstig bedrijventerrein ligt niet in een groene ontwikkelingszone, ook niet gedeeltelijk
  6. Het uitgeefbare gebied (netto bedrijventerrein) en de infrastructuur liggen niet in een beschermingszone voor natte landnatuur
  7. Het toekomstig bedrijventerrein ligt niet op een terrein van archeologische waarde, ook niet gedeeltelijk

Stap 2: selecteren locaties

Nu de randvoorwaarden vastgesteld zijn, start de gemeente met de volgende stap in de zoektocht: het selecteren van geschikte locaties voor vervolgonderzoek.

Het college neemt in januari 2024 een besluit over de lijst met locaties die verder onderzocht gaan worden. Na het collegebesluit, organiseert de gemeente eind januari / begin februari informatieavonden voor omwonenden van iedere geselecteerde locatie. Tijdens deze avonden licht de gemeente toe waarom een locatie is geselecteerd, wat de vervolgstappen zijn en wat dit betekent voor de omwonenden. Na de informatieavonden volgt eerst de raadscommissie en vervolgens de raadsvergadering. De gemeenteraad bespreekt op dat moment de lijst met geselecteerde locaties en stelt deze uiteindelijk vast.

Het college neemt in januari 2024 een besluit over de lijst met locaties die verder onderzocht gaan worden. Na het collegebesluit, organiseert de gemeente eind januari / begin februari informatieavonden voor omwonenden van iedere geselecteerde locatie. Tijdens deze avonden licht de gemeente toe waarom een locatie is geselecteerd, wat de vervolgstappen zijn en wat dit betekent voor de omwonenden. Na de informatieavonden volgt eerst de raadscommissie en vervolgens de raadsvergadering. De gemeenteraad bespreekt op dat moment de lijst met geselecteerde locaties en stelt deze uiteindelijk vast.